Onderwijs Jeugdhulp Arrangement

Het doel van Onderwijs Jeugdhulp Arrangement (OJA) is om met een combinatie van onderwijs en jeugdhulp maatwerk te bieden, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en zo goed mogelijk aan hun toekomst kunnen bouwen.

Het Onderwijs Jeugdhulp Arrangement (OJA) van Jarabee is gevestigd op meerdere scholen in Enschede: Dr. Ariënsschool, Pontem Junior, Pontem College en vanaf 1 januari 2025 ook het Stedelijk Diekman. Wanneer er extra hulp nodig is, wordt er vanaf de start van een leerling op één van deze scholen nauw samengewerkt tussen school, Jarabee, ouders en de gemeente waardoor kinderen en ouders sneller en beter geholpen worden.

Hoe werkt OJA?

Als ouder of leerkracht merk je snel wanneer jouw kind/leerling niet goed in zijn vel zit. Als ouder van een kind op het speciaal onderwijs, is het heel gebruikelijk dat je ook vragen hebt over de opvoeding thuis of de ontwikkeling van je kind. Gaat jouw kind naar een van deze scholen? Zijn er praktische vragen rondom de opvoeding van je kind, zijn er zorgen over de ontwikkeling van je kind of is er al hulpverlening betrokken? Dan kun je terecht bij de zorgondersteuners van Jarabee die aanwezig zijn op de scholen. De zorgondersteuners werken nauw samen met de leerkrachten en de intern begeleiders op school, ook via hen kan een aanmelding gedaan worden. Vanuit de verbinding tussen thuis-school-hulpverlening kan worden aangesloten bij intakes, evaluaties en kan worden meegedacht over passende (vervolg)hulp. De zorgondersteuner is namelijk vanuit regie betrokken bij ingezette hulpverlening; zowel intern als extern.

De ingezette ondersteuning is vroegtijdig en groepsgericht waar het kan, individueel waar het moet en kan plaatsvinden op school, na school en/of thuis. De hulp is er op school voor de kinderen en thuis voor het hele gezin. Naast zorgondersteuners zijn gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers en een psychomotorisch therapeut van Jarabee betrokken bij de OJA. Daar waar nodig wordt de samenwerking
gezocht met andere betrokkenen (hulpverleners, wijkcoaches, gezinsvoogden) en het zorgteam van school.

Het volgende uitgangspunt staat centraal: "Eén huishouden, één plan, één aanpak, ook op school, onder de regie van één persoon."